Drukuj

 

Za nami finał 4. edycji konkursu „Uliczne portrety – czyli o tych, którzy tworzyli historię twojego miasta”.  Pogratulowaliśmy zwycięzcom, nauczycielom i wszystkim uczniom, biorącym udział w konkursie. Laureaci odebrali wartościowe nagrody rzeczowe, a na zakończenie, dodatkowo doceniając zwycięzców, wyświetliliśmy zwycięskie prace na dużym ekranie.

Pragniemy raz jeszcze pogratulować zwycięzcom, życzyć powodzenia i dalszych sukcesów.

Zapraszamy do obejrzenia 📸 FOTORELACJI 📸 oraz zapoznania się z protokołem.

Poniżej trzy nagrodzone prezentacje.

Julia Wal - Łańcut I nagroda

Marek Kochman-ZS3 w Łańcucie II nagroda

Katarzyna Sibiga - Stalowa Wola III nagroda

 

Protokół z posiedzenia jury

konkursu „Uliczne portrety – czyli o tych, którzy tworzyli historię twojego miasta”

z dnia 26.11.2023 r.


Jury w składzie:

Joanna Kluz

Historyk, muzealnik, regionalista, kustosz Muzeum-Zamku w Łańcucie.

Kierownik Działu Historii Miasta. Autorka publikacji poświęconych dziejom Łańcuta, realizatorka licznych projektów popularyzujących historię miasta. Autorka wykładów z cyklu „Z dziejów dawnego Łańcuta”, których tematem są m.in. Historia łańcuckich Żydów, czy

O związkach Władysława Jagiełły z królewskim miastem Łańcutem;

 

Beata Trybuła

Muzealnik, pracownik Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli.

Koordynatorka Działu Edukacji. Kieruje biblioteką zakładową, zajmuje się pracą redaktorską

i korektą wydawniczą. Certyfikowana przewodniczka miejska, z wieloletnim doświadczeniem jako przewodniczka muzealna oraz po przedwojennych koloniach Stalowej Woli i najstarszych osiedlach miasta: Rozwadowie i Charzewicach;

Mateusz Podkul

Historyk, muzealnik, kustosz  Muzeum Regionalnego w Brzozowie, regionalista.  Przewodnik beskidzki. Popularyzator historii Brzozowa. Autor i współautor publikacji o historii, przyrodzie i etnografii Polski południowo-wschodniej oraz referatów na temat sytuacji Żydów i Polaków w okresie II Wojny Światowej;

po obejrzeniu i wnikliwej ocenie 16 prac konkursowych (w tym dziewięciu komiksów i siedmiu  prezentacji multimedialnych), które przedstawiały postać Konstantego Danielewicza – przedsiębiorcy i społecznika, honorowego obywatela miasta Łańcuta oraz ks. Józefa Skoczyńskiego - stalowowolskiego społecznika,

postanowiło przyznać następujące miejsca i wyróżnienia oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Centrum Kulturalne w Przemyślu:

I miejsce wraz z nagrodą rzeczową (tj. tablet multimedialny) otrzymuje Julia Wal z Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie (opiekunem projektu był pan Wiesław Głaz) za przedstawienie postaci Konstantego Danielewicza w formie komiksu. Praca ta posiadała atrakcyjną formę graficzną, była poprawna pod każdym względem, zarówno merytorycznym jak i artystycznym. Wykonana dokładnie i z pomysłem – nieprzeładowana tekstem, a bogata w treść. Praca zgodna z tematem, zawierała walory popularyzatorskie

i edukacyjne oraz artystyczno-estetyczne.

II miejsce wraz z nagrodą rzeczową (tj. smartwatch) otrzymuje

Marek Kochman z Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie (opiekunem projektu był pan Wiesław Głaz) za przedstawienie postaci Konstantego Danielewicza w formie prezentacji multimedialnej, która wyróżniała się:

- wyczerpującą kompozycją, przejrzystością

- dobrze dobranymi fotografiami

- była bardzo dokładna, uporządkowana i bogata w treści.

Zamieszczone fotografie adekwatne do opisu, w dobrej rozdzielczości, przez co całość robiła  estetyczne wrażenie. Jeden minus, to brak bibliografii.

Prezentacja była zgodna z tematem, zawierała walory popularyzatorskie i edukacyjne oraz artystyczno-estetyczne. Poprawna merytorycznie.

III miejsce wraz z nagrodą rzeczową (tj. smartwatch) otrzymuje

Katarzyna Sibiga z Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli (opiekunem projektu była pani Gabriela Rubas-Dębska) za przedstawienie postaci księdza Józefa Skoczyńskiego

w formie komiksu.

W pracy tej poprawnie odtworzono historyczne obiekty, posiadała walory edukacyjne z uwagi na zawarte treści, które to wraz z ilustracjami tworzyły przekrój z życia bohatera. Praca samodzielna, starannie wykonana, zgodna z tematem. Zawierała walory popularyzatorskie

i edukacyjne oraz artystyczno-estetyczne. Poprawna merytorycznie.  

Komisja postanowiła przyznać sześć wyróżnień, które otrzymują:

I (pierwsze) wyróżnienie wraz z nagrodą rzeczową (tj. PowerBank) otrzymuje Julia Bis z Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli (opiekunem projektu była pani Gabriela Rubas-Dębska) za przedstawienie postaci księdza Józefa Skoczyńskiego

w formie komiksu, który był poprawny pod każdym względem, posiadający szeroki walor artystyczny. Tematycznie przekrojowa, zawierająca najważniejsze dane biograficzne. Praca na temat. Bardzo ciekawe rozwiązanie graficzne.

II (drugie) wyróżnienie wraz z nagrodą rzeczową (tj. głośnik mobilny) otrzymuje Julia Kądziołka z Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie (opiekunem projektu był pan Wiesław Głaz) za przedstawienie postaci Konstantego Danielewicza w formie komiksu.

Własnoręczne wykonanie pracy i poprawne odtworzenie historycznych obiektów. Przedstawione zostały najważniejsze informacje o Konstantym Danielewiczu wraz

z rysunkami. Kolorystyka czarno-biała. Godne pochwały wykonanie rysunków, jednak brak podstawowych cech komiksu, szczególnie w treści pracy, pomimo jej poprawności merytorycznej.

Cztery III (trzecie) wyróżnienia wraz z nagrodami rzeczowymi (tj. słuchawki douszne) otrzymują:

- Jan Jednacz z Publicznej Szkoły Podstawowej z oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 2 im. Jana Pawła II w Stalowej Woli (opiekunem projektu była pani Małgorzata Roczniak)

- Wiktoria Bolesławska z Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie (opiekunem projektu był pan Wiesław Głaz)

- Wiktoria Repschlager z Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli (opiekunem projektu była pani Gabriela Rubas-Dębska)

- Aleksandra Benedyk z Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie (opiekunem projektu był pan Wiesław Głaz).

Prace te posiadały duży walor edukacyjny, zawierały przekrój informacji o życiu i działalności bohaterów, zaprezentowane w sposób przejrzysty, klarowny i estetyczny.

Wiele informacji i zdjęć jednak bazowało na prezentacjach przewodnich.

 

Komisja dziękuje wszystkim uczestnikom za udział w konkursie oraz pragnie przedstawić  komentarz, uwagi i zalecenia.

Pozostałe prace nie zostały nagrodzone, gdyż nie wyróżniały się pod względem estetycznym, językowym, merytorycznym, ani nie wyczerpywały zadanych tematów. Niejednokrotnie zabrakło oryginalności i pomysłu. Zdarzało się, że fotografie i tekst pochodziły z opracowania przygotowanego na potrzeby tegorocznej edycji konkursu, a praca twórcza ograniczała się do działania kopiuj-wklej. Często fotografie i tekst prac pochodziły z opracowania dostępnego

w sieci. Zdarzały się źle dobrane fotografie. Opracowania nie zawierały bibliografii ani podpisów pod zdjęciami. Były też prace lepsze, pięknie dopracowane estetycznie i językowo, jednak fotografie były niewyraźne, brakowało zaakcentowania głównych, najważniejszych wydarzeń z życia bohaterów, a zarys był nazbyt ogólny i bez podkreślenia najważniejszych elementów. Wydarzenia z życia bohatera nie zostały trafnie wyważone, brakowało właściwej selekcji faktów. Często warstwa merytoryczna nie korespondowała z oprawą graficzną.

Powtarzały się kluczowe błędy merytoryczne, dotyczące szczegółowej historii bohaterów.

Zdarzało się, że materiał ilustracyjny wykorzystany był jako tło prezentacji bez nawiązania do tematu. Zaleca się na przyszłość, aby ze zrozumieniem czytać regulamin konkursu, prosi się o samodzielność i kreatywność w działaniu oraz dbałość o strukturę językową i merytoryczną przy tworzeniu prac konkursowych, gdzie po właściwym rozeznaniu się w temacie, należy umieścić informację z jakich opracowań się korzystało, a także podpisywać zamieszczane fotografie – skąd pochodzą i co przedstawiają.