• Slider 483
  • Slider 485
  • Slider 482
  • Slider 471
  • Slider 474
  • Slider 478
  • Slider 459
  • Slider 454
  • Slider 446
  • Slider 477

Polski Jazz 360 stopni - Wojciech Karolak Trio

 

Zdj. Jarek Wierzbicki

 

Wojciech Karolak - jeden z najbardziej lubianych, szanowanych i podziwianych muzyków jazzowych nieodłącznie kojarzony z organami Hammonda. Grał jazz profesjonalnie już roku 1958 w składzie zespołu Jazz Believers m.in. Janem Ptaszynem Wróblewskim i Krzysztofem Komedą. Debiutował jak saksofonista, od wczesnych lat 1960-tych gra na fortepianie, a od roku 1973 gra przede wszystkim na organach Hammonda. Jest wirtuozem tego instrumentu, jego mistrzem niezrównanym w konkurencji międzynarodowej, a także uznanym kompozytorem i aranżerem. Podziwiany za nienaganny gust, wybitny esteta i stylista, jego muzyka zawsze trafia w samo sedno, zarówno jazzu, który jest głównym nurtem jego twórczości, jaki i częstych skoków w bok w rejony rythm’n’bluesa, bluesa i rocka.

 

 

Wojciech Karolak Trio

Wojciech Karolak – polski muzyk jazzowy, pianista, kompozytor, saksofonista altowy i tenorowy, aranżer, wirtuoz organów Hammonda. Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1956 w utworzonym przez siebie zespole dixielandowym. Jako saksofonista rozpoczął działalność dwa lata później, będąc członkiem zespołu "Jazz Believers", w którym grali m.in. Andrzej Trzaskowski, Krzysztof Komeda i Jan Ptaszyn Wróblewski. W latach 1959-60 występował w "The Wreckers" Trzaskowskiego. Jednocześnie grał w zespołach Andrzeja Kurylewicza i Jerzego Matuszkiewicza. W 1961 porzucił działalność saksofonisty i poświęcił się wyłącznie pianistyce. W 1962 założył, wspólnie z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim, własne trio - The Karolak Trio, z którym nagrał swoją pierwszą autorską płytę. W latach 1963-66 współpracował z zespołem Polish Jazz Quartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1966 do 1973 przebywał w Szwecji. W okresie tym grał w różnych zespołach, współpracując także z Michałem Urbaniakiem, z którym występował m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Po powrocie do Polski, w latach 1973-78 był członkiem zespołu Wróblewskiego - "Mainstream". Współpracował również z Czesławem Bartkowskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Jarosławem Śmietaną oraz Studiem Jazzowym Polskiego Radia. W 1979 postanowił ograniczyć działalność koncertową i poświęcić się komponowaniu. Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony - Marii Czubaszek. W latach 1980. powstały większe formy - suity, muzyka do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe. Wojciech Karolak do działalności koncertowej powrócił w 1984, występując w triu Szukalskiego i Bartkowskiego. Z muzykami tymi nagrał płytę długogrającą "Time Killers", uznaną przez magazyn "Jazz Forum" za najlepszą płytę jazzową lat 80. W następnych latach nagrywał dla Polskiego Radia, a także dla zagranicznych firm fonograficznych. W 1995 wraz z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim założył The High Bred Jazz Trio. Współpracował również z zespołem Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. W 1998, z okazji 40-lecia swej pracy artystycznej, wystąpił ze specjalnym jubileuszowym koncertem podczas Jazz Jamboree. W ankietach magazynu "Jazz International" w latach 1973-74 uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu "Jazz Forum" wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer (w latach 1983-86) i organista (1983-88, 1990 oraz 1992-2001). W 2007 otrzymał "Mateusza" - Nagrodę im. Mateusza Święcickiego za całokształt twórczości, przyznaną przez Redakcję Muzyczną Programu 3 Polskiego Radia. W 2010 został uhonorowany nagrodą "Złoty Fryderyk" za całokształt osiągnięć artystycznych.

Paweł Pańta – kontrabasista i gitarzysta basowy. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego oraz Studium Jazzowe przy ul. Bednarskiej u Zbigniewa Wegehaupta. W 1994 r. rozpoczął współpracę z Polską Orkiestrą Radiową. W 1995 r. był członkiem Gustav Mahler Jugendorchester, prowadzonej przez Claudio Abbado, z którą występował na BBC Proms Festival i Berliner Festspiele. W latach 1996-1998 występował z międzynarodową orkiestrą Philharmonie der Nationen w Niemczech, USA, Chinach i Rosji, z ktora zagral ponad sto koncertow. Od 1998 r. współpracuje z kwintetem smyczkowym I Solisti di Varsavia. Nagrał z kwintetem i Karolem Radziwonowiczem dwie płyty poświęcone twórczości F. Chopina. Współpracuje również z kwartetem Prima Vista, z którym koncertuje z takimi solistami jak: K. A. Kulka, P. Paleczny, J. Stanienda, T. Wojnowicz, W. Kłosiewicz, J. Kotnowska. Gościnnie wystapil na plycie Siesta (A. Mleczko – as., ss. i kwartet Prima Vista), nominowanej do Fryderyka 2003 w kategorii album roku - muzyka kameralna. Jako muzyk jazzowy występował w zespołach Zbyszka Namysłowskiego, Włodka Pawlika, Marcina Małeckiego, Wojtka Majewskiego, Roberta Majewskiego, Filipa Wojciechowskiego. Od 2000 r. gra w Andrzej Kurylewicz Trio. Jest zdobywcą trzeciej nagrody na czwartym międzynarodowym konkursie improwizacji jazzowej w Katowicach. Paweł Pańta uczestniczył w nagraniu wielu płyt zarówno klasycznych, jak i jazzowych. Wybrana dyskografia: I Solisti di Varsavia i Karol Radziwonowicz – Chopin – Koncert e-moll, Koncert f-moll; Filip Wojciechowski Trio „Classic Jazz”-2000; Andrzej Kurylewicz Trio „Andrzej Kurylewicz Trio”-Polskie Radio 2001; Wojciech Majewski Quintet „Grechuta” Sony Music Polska 2001; Filip Wojciechowski Trio „Romantic Meet Jazz” Dux 2003; Sinfonia Viva „Muzyka i Ekran” Dux 1999; „Muzyka i Ekran II” Dux 2001; Wanda Warska „Piosenki z Piwnicy” Polskie Radio 2004; Elżbieta Wojnowska, Wlodek Pawlik „Sonety Szekspira” PPA i CS Impart 2004; Trio Marcina Maleckiego „Odyseja Kosmiczna” 2005, Włodek Pawlik Trio „Anhelli”.

Arek Skolik - perkusista i kompozytor. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. tytułu "najlepszego perkusisty roku'' oraz II miejsca w kategorii "perkusista roku" miesięcznika ''Gitara, Bas i Bębny''. W 2005 roku został uhonorowany przez Prezydenta Miasta Gliwice za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury muzycznej. Zajmuje czołowe miejsca w ankiecie pisma Jazz Forum jako perkusista jazzowy. Arek Skolik należy do grona muzyków, którzy nie starają się być nowatorscy za wszelką cenę, raczej chyli czoła przed dziesięcioleciami tradycji, starając się wpisać w nią ze swoim muzycznym temperamentem. Jest nieprzeciętnie muzykalnym perkusistą o doskonałym warsztacie i poczuciu swingu, co stawia go wśród grona najlepszych perkusistów w kraju. Na stałe współpracuje z zespołem Graal trębacza Ziuta Gralaka. Nagrał z nim 4 płyty: "Graal 1", "Graal 2", "Truskawki", "Graal - muzyka do filmu Łukasza Wylężałka "Darmozjad polski". Prowadzi swój własny zespół Checkmate, z którym zrealizował 2 płyty "Checkmate" i "Mirror Gambit" . Jego autorskim projektem jest także płyta "Detour Ahead". Przez kilka lat był perkusistą Stanisława Soyki, z którym nagrał 2 płyty "Nr 17" i "Live Pstrąg Zakopane". Koncertuje z Joachimem Menclem w zespołach: JMTrio i Mencel, Logan, Skolik, a także z Jerzym Milianem w zespole "Sticks Quintet". Inne płyty z jego udziałem to "It's not easy" - New Bone, "On a misty night" - Skolik/Ślusarczyk/Kupiec, "Jitte" - Tymon Tymański Yass Ensemble. Współpracował z czołówką polskich muzyków jazzowych, m.in. z Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem, Zbigniewem Namysłowskim, Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Szukalskim, Mietkiem Szcześniakiem, Lorą Szafran, Januszem Muniakiem, Piotrem Baronem, Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak, Jarosławem Śmietaną, Jerzym Małkiem, Janem Ptaszynem Wróblewskimi, a także z wybitnymi muzykami jazzowymi zza granicy, takimi jak: Lee Konitz, Steve Logan, Nina Stiller, Nigel Kennedy, John Zorn, czy Ronnie Cuber.

 

Skład zespołu:
Wojciech Karolak – fortepian
Paweł Pańta – kontrabas
Arek Skolik – perkusja

 

Koncert odbywa się w ramach projektu Polski Jazz 360° realizowanego przez Fundację Polski Jazz. Jego celem jest propagowanie muzyki jazzowej poprzez ukazanie jej różnorodności i oswajanie z nią szerokiej publiczności.

Projekt Polski Jazz 360° realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Copyright © 2019 Centrum Kulturalne w Przemyślu | Wszelkie prawa zastrzeżone