• Slider 717
  • Slider 720
  • Slider 719
  • Slider 707
  • Slider 711
  • Slider 706
  • Slider 712
  • Slider 648
  • Slider 718

20. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy "Jazz bez..."

Tegoroczna edycja odbywała się tylko w formie online.

 
 6 grudnia 2020
20. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy "Jazz bez..."
Zapraszamy na retransmisję koncertu Adam Wendt & Friends
 
 
 
 
 
***
5 grudnia 2020
 20. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy "Jazz bez..."
Zapraszamy na retransmisję koncertu NEW BONE
 
 
 
 
 
***
4 grudnia 2020
20. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy "Jazz bez..."
Obejrzyj rozmowę z Anną Marią Jopek i Piotrem Wojtasikiem
 
 
 
 
 
***
3 grudnia 2020
20. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy "Jazz bez..."
Zapraszamy na retransmisję koncertu Marek Bałata & Dominik Wania / Impromptus.
 
 
Koncert Marek Bałata & Dominik Wania / Impromptus, zdjęcia Marcin Fiń
 

 

Jazz bez - plakat

 

 

 

3 grudnia (czwartek), godz. 19.00
Marek Bałata & Dominik Wania / Impomptus

 

Marek Bałata –  improwizujący wokalista jazzowy. Wykonuje głównie swoje oryginalne kompozycje, transkrypcje utworów F.Chopina oraz standardy jazzowe i pieśni różnych kompozytorów m.in. Zygmunta Koniecznego, Andrzeja Zaryckiego, Włodka Pawlika-zdobywcy Grammy 2014. Jest producentem muzycznym i wykonawcą jazzowej adaptacji Mszy Kreolskiej „Misa Criolla” Ariela Ramireza. Występował w musicalowej adaptacji powieści I.B. Singera "Sztukmistrz z Lublina" w Teatrach Warszawy i Wrocławia oraz niemieckojęzycznej wersji (Der Zauberer von Lublin) w Niemczech i Austrii. Również w adaptacji "Krwawe Gody" (wg F.G.Lorca) w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz ostatnio w adaptacji „Dzieje Grzechu” St.Żeromskiego w Teatrze Capitol.

W 1996 założył oryginalny międzynarodowy zespół "CANTABILE IN JAZZ" w którym występowały wybitne wokalistki Urszula Dudziak, Michele Hendricks, Judy Niemack oraz basiści  Mariusz Bogdanowicz, Anthony Jackson, A.Skrzypek.

Inny projekt to TRILOGY czyli Art Lande (USA), Gunter Wehinger (A) i Marek Bałata (PL). Firma Gowi wydała CD Live "TRILOGY" a zespół odbył w 1999 r. trasę koncertową po USA z gościnnym udziałem Paula McCandlessa w sławnym klubie Yoshi’s w Oakland.

Jest również solistą w wielu oratoriach, które były wielokrotnie prezentowane w kraju, USA i Kanadzie.

Marek Bałata koncertował z takimi nazwiskami jazzu jak między innymi: Billy Hart, Steve Davis, Ernie Adams, Ronnie Burrage, Frank Lacy, Peter Madsen, Jeanfrancois Prins, Jack Van Poll, Marco Piludu, Andy Manndorff, Ronnie Burrage, Frank Lacy, Joris Teepe, John Betsch i niemal wszystkimi najwybitniejszymi artystami polskimi z J.P.Wróblewskim, A.Dutkiewiczem, Z.Namysłowskim, K.Jonkiszem, H.Miśkiewiczem, A.Jagodzińskim i P.Wojtasikiem na czele. Koncertował w Europie z austriackim quartetem SONGLINES oraz KLEZMOKUM i KLEZ EDGE z leaderem Burtonem Greene.

Jego ostatnia wyjątkowa produkcja to koncert NIEMEN-WSPOMNIENIE oraz MAŁA MSZA ORGANOWA J.HAYDNA w oprac. Tadeusza Leśniaka i improwizowana poezja w locie oraz wariacje na temat standardów i własne kompozycje w duecie IMPROMPTUS z Dominikiem Wanią.

Od początku lat 90-tych, 16-razy zwyciężał w corocznym plebiscycie JAZZ TOP pisma Jazz Forum w kategorii Wokalista Jazzowy. Występował na scenach Europy, Kanady, USA i Japonii.

Dyskografia:
MAREK BAŁATA & DOMINIK WANIA / KOLĘDY IMPROMPTUS - okoart 2016 (5 gwiazdek w Jazz Forum)
ZAGAJEWSKI / PAWLIK – Mów spokojniej  > gap 2015
MAREK BAŁATA & KRZYSZTOF ŚCIERAŃSKI  na żywo w radiu Koszalin / DVDiCD  
Włodek Pawlik – STRUNY NA ZIEMI / Włodek Pawlik, L.Szafran, M.Bałata, P.Pańta,C.Konrad    KRAJOBRAZ  RZECZY  PIĘKNYCH – Andrzej Zarycki (zaszafie.pl)
SONGLINES - / H.V.Kalnein / M.Balata / U.Rennert / A.Tang / Gregor Hilbe (TCB – Montreux )  
KLEZ  EDGE  - Burton Greene / P.Robinson / M.Balata / L.Fishkind / R.Haliffi (Tzadik)  
Marek Bałata, Z.Namysłowski, J.Niedziela, K.Ścierański  / EWA KARPF WIERSZE (Trans Art. )
Marek Bałata  /  Art Lande  /  Gunter Wehinger  -  T R I L O G Y  (Gowi)
Marek Bałata  -  V O I C E   P A I N T I N G S   (KochJazz)
Marek Bałata  -  K O L Ę D Y   (KochJazz)
Sławomir Kulpowicz  featuring Marek Bałata  -  S A M A R P A N   S O N G S  (KochJazz)
Krzysztof Ścierański  -  F A R   A W A Y   F R O M   H O M E   (Soundpol)
W. Nahorny / B. Loebl  -  K O L Ę D Y  N A   C A Ł Y  ROK  (Polonia)
POP ORATORIUM MIŁOSIERDZIE BOŻE  (Lum 001)
PSALMY DAWIDA (Lum 003)

 

Marek Bałata, zdj. Łukasz Gągulski

Marek Bałata, zdj. Łukasz Gągulski

 

Dominik Wania, zdj. Marek Bałata

Dominik Wania, zdj. Marek Bałata

 

 

4 grudnia (piątek), godz. 19.00
Piotr Wojtasik Quintet feat. Anna Maria Jopek

 

Po jednej stronie jest grupa wykonawców, którzy tworzą to, co czują i następnie prezentują to publiczności. Z drugiej strony są artyści, którzy wychodzą na scenę, aby zagrać publiczności to, co chce usłyszeć. My jesteśmy w tej pierwszej grupie. Tytuł jest więc nieco przewrotny, przekorny. „To whom it may concern” – tak tytułuje się oficjalne pisma, oznacza „do wszystkich zainteresowanych”. – Piotr Wojtasik.

Zespół wystąpi w składzie:
Piotr Wojtasik – trąbka,
Anna Maria Jopek – wokal,
Marcin Kaletka – saksofon,
Michał Tokaj – fortepian,
Michał Barański – kontrabas,
Kazimierz Jonkisz – perkusja.

Artyści zaprezentują materiał z płyty „To Whom it May Concern”. Gościem specjalnym koncertu będzie Anna Maria Jopek.

ONLY VERY FEW PEOPLE:
https://soundcloud.com/user-220153469/only-very-few-people

FB: https://www.facebook.com/piotrwojtasikmusic/

Piotr Wojtasik – wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 30 lat przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. W latach 80. i 90. reprezentował nurt nowoczesnego bop’u, który obecnie przyjął formę bardziej indywidualną, opartą w części na jazzie modalnym z niewielkimi elementami free i muzyki etnicznej. Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Michał Tokaj.

Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp. Równocześnie występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble. Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów.

Na swoim koncie ma 11 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki w 2008 roku w kategorii Muzyk Jazzowy Roku oraz jako autor Najlepszej Jazzowej Płyty Roku, właśnie za album „Circle”. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum. Najnowsza płyta „To Whom it May Concern” ukazuje wrażliwość Wojtasika zarówno w sferze wykonawczej, kompozytorskiej, jak i w pieczołowicie dobranej obsadzie muzyków.

 

Piotr Wojtasik, zdj. Łukasz Szemełej

Piotr Wojtasik, zdj. Łukasz Szemełej

 

Anna Maria Jopek - absolwentka klasy fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Studiowała również na wydziale Filozofii UW i śpiew u prof. Darii Iwińskiej, nauczycielki swojego Taty. Wychowana za kulisami zespołu „Mazowsze", w którym występowali jej rodzice, za najsilniejsze źródło fascynacji uważa muzykę ludową. Obok adaptacji tradycyjnych pieśni, śpiewa również własne piosenki. Otrzymała wiele nagród: Wiktorów, Fryderyków, złotych i platynowych płyt, miała zaszczyt wystąpić z najbardziej podziwianymi przez siebie śpiewakami swoich czasów, takimi jak: Marek Grechuta, Jeremi Przybora, Sting i Bobby McFerrin. Kiedy nie ma pandemii pracuje w najróżniejszych miejscach świata, zawsze blisko swoich Dzieci i kotów. Biega półmaratony.

 

Anna Maria Jopek

Anna Maria Jopek

 

 

5 grudnia (sobota), godz. 19.00
NEW BONE

 

New Bone to kwintet jazzowy złożŽony z samych uznanych muzyków. Pięcioma, w tym trzema autorskimi, płytami utwierdził swoja pozycje na polskim rynku jazzowym. O ich dotychczasowych dokonaniach niezwykle entuzjastycznie wypowiadali się cenieni w tej branżŽy artyści i dziennikarze tacy jak: Jarek Śmietana, Piotr Baron czy Bogdan Chmura. Pozytywny oddźwięk w branżowej prasie, zarówno polskiej jak i zagranicznej, przyczynił się do wzrostu zainteresowania zespołem poza granicami naszego kraju. Dziś grupa otrzymuje propozycje koncertów w najdalszych zakątkach globu. Obecnie planowane i organizowane są kolejne zagraniczne występy.

Do tej pory formacja zaprezentowała się w ramach drugiej edycji festiwalu Polskie Gwiazdy Światowego Jazzu w Moskwie, a takŽe w czasie Międzynarodowego Delhi Jazz Festival w 2013r. Grupa była równieŽ jedna z gwiazd Varna Summer International Jazz Festival w Bułgarii w 2014r. oraz brała dział w festiwalu Art Jazz Cooperation – Ukraina 2015 r. W lutym 2014r. zespół przy współpracy z Instytutem Polskim w Moskwie po raz kolejny zagrał dla rosyjskiej publiczności. Tym razem w dalekim Uralu zaprezentował swoja muzykę w Czelabińsku i renomowanym klubie Ever Jazz w Jekaterynburgu. W marcu 2015 r. New Bone wystąpił w Filharmonii Narodowej w Mińsku na Białorusi na koncercie, którego współorganizatorem był Instytut Polski. Warto dodać, żŽe zespół w czasie pobytu w Indiach zapisał się takżŽe w historii jako pierwsza formacja, która zagrała koncert jazzowy na Žżywo w Kaszmirze! W listopadzie 2018r. na oficjalne zaproszenie Konsulatu Generalnego w Kaliningradzie, zespół wystąpił w ramach cyklu – „Jazz w Filharmonii”, gdzie został gorąco przyjęty przez rosyjską publiczność. W grudniu 2019 r. po raz kolejny odwiedził Białorus, gdzie wystąpił w Teatrze Dramatu i Muzyki w Brześciu.

W grudniu 2019 r. zespół Tomasza Kudyka nagrał kolejną, szósta płytę w swoim dorobku. Album zatytułowany „Longing” ukazał się już w marcu za pośrednictwem wydawnictwa CM Records. Krakowska grupa swoimi poprzednimi nagraniami
zdobyła przychylność zarówno krytyków, jak i publiczności, która entuzjastycznie reaguje na prezentowana podczas koncertów muzykę. Najnowszy album z autorskimi kompozycjami lidera zespołu, Tomasza Kudyka, został zarejestrowany w Studio Polskiego Radia S4 im. J. Wasowskiego w Warszawie.

Tomasz Kudyk – lider zespołu New Bone dedykuje najnowszy album „Longing” swojemu Tacie – Janowi Kudykowi, wieloletniemu liderowi legendarnej jużŽgrupy Jazz Band Ball Orchestra. W sesji nagraniowej wzięli udział stali członkowie kwintetu: Tomasz Kudyk – trąbka, flugelhorn, Bartłomiej Prucnal – saksofon altowy, Dominik Wania – fortepian, Maciej Adamczak – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja. Na płycie znajda się autorskie kompozycje Tomasza Kudyka, z wyjątkiem jednego utworu „Head Dizziness”, napisanego przez Jana Kudyka, a zaaranżowanego przez Wojtka Groborza. Słuchając kompozycji lidera New Bone z poprzednich płyt, możemy spodziewać się muzyki pełnej liryzmu i pewnej nostalgii utrzymanej w formie jazzowej narracji. Źródło inspiracji sięga głównego nurtu tej muzyki, wykształconego w połowie ubiegłego wieku.

Tomasz Kudyk chciałby poprzez te płytę, a przede wszystkim muzykę, wyrazić wdzięczność i szacunek dla swojego Taty, który na początku jego drogi muzycznej był dla niego inspiracja i autorytetem. „To dzięki Tacie, jestem w tym miejscu dzisiaj i robie to, co On …” – wspomina lider New Bone.

Projekt w dużej części został dofinansowany z ramienia Urzędu Miasta Krakowa oraz firmy Tactica Pharmaceuticals.

Skład zespołu:
Tomasz Kudyk – trąbka,
Bartłomiej Prucnal – saksofon,
Dominik Wania – fortepian,
Maciej Adamczak – kontrabas,
Dawid Fortuna – perkusja.

 

New Bone

New Bone

 

New Bone "Longing": recenzja - maja 05, 2020

Płytą, od której zacząłem swoją przygodę z jazzem był Kujaviak goes funky Namysłowskiego, ale pierwszą którą kupiłem – Flying Home Jazz Band Ball Orchestra. I choć od tamtej pory w swych eksploracjach znacząco odbiłem od nurtu jazzu tradycyjnego to ten zespół i ta płyta mają ważne miejsce w mojej płytotece. Współzałożycielem i liderem JBBO był zmarły przed pięcioma laty trębacz Jan Kudyk. Teraz powraca wspomnienie o nim, wspomnienie niezwykłe bo muzyczne i osobiste, wspomnienie jego syna – Tomasza Kudyka, również trębacza, który liderując kwintetowi New Bone, najnowszą, szóstą płytę zatytułowaną Longing w całości zadedykował właśnie swemu ojcu. „To dzięki Tacie jestem w tym miejscu dzisiaj i robię to, co On” – uzasadnia krótko motyw wydania tej płyty Tomasz Kudyk. W nagraniu Longing wzięli udział stali członkowie kwintetu – obok lidera Bartłomiej Prucnal – saksofon altowy, Dominik Wania – fortepian, Maciej Adamczak – kontrabas i Dawid Fortuna – perkusja. Skład - dream team, co wyraźnie słychać na płycie, wypełnionej autorskimi kompozycjami Tomasza Kudyka a dodatkowo także utworem jego ojca Head Dizziness (w aranżacji Wojtka Groborza). Płyty dedykowane bliskim osobom przez intymną więź z nimi, wspomnienia, wspólne losy, mają ogromny ładunek emocjonalny, są publiczną manifestacją swoich najskrytszych i najbardziej osobistych odczuć. Słychać to było chociażby w przypadku niezwykłej Miss B. Leszka Żądły, słychać to również na Longing. W ten nastrój wprowadza nas Prologue grany solo przez Tomasza Kudyka. Jednak introdukcja nie definiuje całej płyty, a materiał który się na niej znajduje łączy melancholię z żywiołowym, energicznym post bopem. Klimat nostalgii wydziera z Awakening – rozpoczyna go solo Kudyka, po chwili dołącza oniryczny fortepian i ledwie muskana perkusja. Momentem, który przykuwa ucho jest „mięsista” gra Adamczaka na kontrabasie w połowie utworu. No i nadchodzi czas na Prucnala, którego saksofon stawia dodatkowe pieczęcie na tej lirycznej uczcie. Melancholijny jest również tytułowy Longing – rozpoczyna się podobnie: solo Kudyka i dołączający do niego Wania, ale tym razem zostają wyłącznie we dwóch, tworząc dialog z pogranicza sacrum i profanum. Metafizyka! Czas na żywioł: Heritage, Blufes to emanacja doskonalej korelacji zachodzącej między muzykami: pracowita sekcja rytmiczna zagęszczająca akcję „jak trza” kładzie dobre podwaliny na popisy dęciaktów: Kudyka i Prucnala. Head Dizziness autorstwa Jana Kudyka, został przetransformowany na post bop zyskując rozkołysany charakter z akcjami solowymi i grą unisiono. Podobna sylistyka jest w So Confused, a zamykający płytę Farewell to z jednej strony nawiązanie do parad nowoorleańskich, a z drugiej utwór z największym potencjałem do jazzowej improwizacji na koncertach. Tylko gdzie te koncerty? Koronowirus zredefiniował wszystko, ale mam wielką nadzieję, że niedługiej przyszłości uda mi się zobaczyć New Bone na żywo. W moim osobistym rankingu Longing jest płytą "numero uno" jeśli chodzi o polską scenę jazzu w pierwszej dekadzie roku 2020.

P.S. Panie Tomaszu – świetne solówki Pan tworzysz – może czas na album „tylko na trąbkę”?

Michał Dybaczewski Kurier Lubelski, Jazz Press

 

Zapowiedź płyty New Bone pt. "Longing"

 

 

 

6 grudnia 2020 (niedziela), godz. 19.00
Adam Wendt & Friends

 

Grupa wykonująca, jak sami tworzący ten zespół muzycy nazywają: akustyczny "Rhythm & Jazz". Niespotykana nazwa tego stylu i sposób grania odzwierciedlają dokładnie to co można usłyszeć w tej muzyce, czyli funkowo-twistowy mainstream z dużymi wpływami Jamesa Browna, J.C.Adderleya, Stanleya Turrentine'a.

Zespół prezentuje akustyczny nurt muzyki jazzowej z mocno zaznaczonymi korzeniami bluesowymi i rhythm&bluesowymi. Pełen słowiańskiej energii i żywiołowej ekspresji repertuar grupy, entuzjastycznie odbierany przez słuchaczy podczas koncertów, to program autorski, czyli kompozycje lidera formacji.

Skład zespołu to muzycy ze ścisłej czołówki polskiej sceny jazzowej, wysoko klasyfikowani w ankietach muzycznych z ogromnym doświadczeniem i dorobkiem artystycznym.

Skład zespołu:
Adam Wendt – saksofon,
Wojciech Niedziela – fortepian,
Zbigniew Wrombel – kontrabas,
Marcin Jahr – perkusja.

 

Adam Wendt

Adam Wendt

 

Adam Wendt z zespołem

Adam Wendt z zespołem

 

  • Biesiada TeatralnaOgólnopolski Festiwal Kapel Folkloru MiejskiegoKarpackie Biennale Grafiki Dzieci i MłodzieżyJazz bez

  • Budynek przystosowany dla osób niepełnosprawnych

Copyright © 2021 Centrum Kulturalne w Przemyślu | Wszelkie prawa zastrzeżone